Chvála pomalosti


To teda ano. Děkuji, děkuji, děkuji.
Když jsem posledně psala o vykolejení a postupném vzdávání se aktuální situaci po operaci kolena, netušila jsem, co objevím. Co dostanu a co přijde.
Já, zbrklík, netrpělivec, rychlík a spěchavec jsem byla užitečně zpomalena. Nikoli zastavena, ale ta výhybka se přehodila na minimální rychlost. Pidirychlost.
Hlava jede postaru, tělíčko brzdí. Co z toho asi tak může být? Nejdřív vztek, zmatek, lítost, ale pak se začalo něco dít a bylo toho mnoho.
Autobus ani metro nedoběhnu, po schodech co krok. Jen tak si vyběhnout na nákup? Musela bych být chobotnice, abych mohla držet berle a ještě nakupovat. V kuchyni s vařením je to stejné. Každá běžná, obyčejná drobnost je problém, obtíž.
Tak se zpomaluji. Pozoruji, vnímám a přemýšlím. Co mohu a co ne. S čím si vystačím sama a kdy je nutné si říct o pomoc. Kroutím se, šklebím a tolik se mi nechce. Říkat si o pomoc, zpomalovat a brzdit. SAKRA!
Mám jedno velké přání. Zase běhat, jezdit na kole, jet do Jeseníků, obyčejně být v pořádku. Jít na procházku, do lesa, na nákup.....dělat ty prosté, jednoduché věci, které teď nejdou. Jaro se blíží, zahrádka čeká a hlava modeluje scénáře. Přirozeně, že ty nejhorší.
Tak krásně se všechno potkává. Kecy v hlavě, pochroumané kolínko, přání, očekávání. Navyklá rychlost v myšlení a jednání s realitou pomalosti a omezení. Belhám se naším domem, svým pokojem, kuchyní. Poskakuji po jedné. Polehávám, ano, brzdím, zpomaluji. Jasně, že nedobrovolně! Dobrovolně bych to neuměla.
Vnímám, co všechno je vlastně zbytečné. Udělat ještě to a tamto, stihnout něco, co jistě počká. Co se v módu pomalosti jeví jako nedůležité. Překvapuje mne, kolik toho je. Jak moc dokážu sama sebe honit do věcí, na které je možné se jednoduše vykašlat. Dát přednost kolínku, cvičení a všelijakému jinému opečování. To je teď důležité, chci přeci být v pořádku, že jo!?.
Pozoruji, jak moc mám – máme v hlavě zakořeněno, že když jsem přece doma, tak je třeba dodělat všechny resty, které se jindy, za běžného provozu nestihnou. No nazdar, to je tedy věc! A proč bych to měla dělat? Proč jsem doma? To není dovolená ani jiné leháro, abych plýtvala silami. Jsem doma z úplně jiného důvodu. Mám problém a ten je třeba řešit. Tomu je třeba se věnovat, tam jsou očekávány mé síly.
Já vím, že tenhle stav je jen dočasný, že si dám kolínko do kupy a ještě dostanu šanci zúročit všechno, co teď se mnou je. A za těch pár týdnů už mohu vidět, že ono zpomalení se ukazuje jako báječná věc. Přináší jiné chutě, vůně, nadhledy i podhledy a jinaké užitečnosti. Baví mě na tom zjištění, že zrychlovat už nehodlám. Není totiž kudy a kam.
Krok sun krok, postupně, jedno po druhém. Pro někoho normálka, pro mě dar a klenot ukrytý v jedné operaci. A to ještě zdaleka není vše v normálu, ještě mě pár týdnů maximální pomalosti a objevování čeká.
Těším se, protože pidirychlost je fajn :-). Jsem jako ve vláčku, který mě veze barevnou krajinou a když se mi chce, vystoupím. Očichám kytičku, napiju se z potůčku, zamávám sluníčku, lehnu si na louku. Ale taky může přijít déšť, vítr a mraky. V pomalosti se tohle všechno nějak líp uchopuje, užívá a přijímá.



Žádné komentáře:

Okomentovat