Zase jednou ve vlaku

Ta holčička byla roztomilá. Měla růžovou sukýnku, modré tričko, světle modré legíny a fialovou mašli ve světlých dlouhých vláskách. Botičky měla žluté, ponožky růžové. Dokonale vesele barevně sladěná. Nemám moc odhad, ale mohly jí být asi tři roky.

Moc hezky mluvila, brebentila a povídala roztomile, o všem, co jí napadlo. Takové klasické aktivní, neposedné dítě, co má potřebu být neustále v kontaktu s okolím, komunikovat a svěřovat se nejpozději ihned se svými dojmy, postřehy a pocity.

Pozorovala jsem ji, poslouchala a viděla jsem, jak v těch sladěných žlutých botkách nadšeně poskakuje po sedačce, vykládá a ukazuje mamince ven z okna, kde ji uchvátily pasoucí se ovečky.
Ovce byly fajn, mám je ráda. Jejich klidné malé stádo, které bývá pravidelně na svém místě, mně aspoň na chvilku mi dává pocit, že je vše v pořádku.

Tentokrát se můj uklidňující pocit rozplýval a nějak to nebylo ono. Chvilku  trvalo, než mi došlo, že mě vlastně ruší ty žluté botky na sedačce. Holčička je fajn, její brebentilka také, ale opravdu je nutné, aby skákala v botech po sedačce, na kterou si běžně lidé sedají? A nečekají zrovna, že by si ušpinili své oblečení, které s přibývajícím teplem na sebe bere čím dál víc světlejší podobu.

Původně mě moc těšilo, jak její maminka brala to neustálé povídání vážně, vedly spolu moc hezký, respektující a vnímavý dialog. Bylo legrační, jak si povídaly o ovečkách, o potoku, který se točí docela dlouho kolem kolejí a je vděčným objektem pozorování a dialogu. Jsou tam ryby nebo ne? Kolik je tam vody a proč? Proč teče dolů a ne obráceně? Kdo tam dal ty kameny a stromy na břehu? Jak je dlouhý, kde začíná a končí? Roztomilé dětské otázky a trpělivé, chápavé, vážné i nevážné maminčiny odpovědi.

Můj vnitřní kritik, který občas bývá nesnesitelný a já ho prostě nesnáším, důrazně křičel něco o nevychovaných spratcích, opičích matkách a ryl do mě, abych se vyjádřila navenek a zjednala nápravu. Přiznávám, trochu ve mně hlodal, ale nenechala jsem se až tak úplně rozhodit a s jeho názory jsem se stoprocentně neztotožnila. Dala jsem si čas a zkoušela vše jen pozorovat. Čekalo mě už jen pár zastávek a toužila jsem vlastně po klidu.

V jedné z těch příštích přistoupila skupinka mladíků, kteří byli evidentně rozjaření z toho, že pro dnešek mají za sebou výuku, která se patrně nepovedla víc než jindy. To byl zřejmě důvod, proč potřebovali dát dokonalý průchod svému uvolnění. Tak pěkně z gruntu, pohodlíčko, nohy v botách na sedačky, žádné zábrany a hezky nahlas dáme světu na vědomí, jací jsou ti pedagogové nejrůznější druhy zvířat a trpí mnoha diagnózami variant psychiatrických onemocnění.

Nejen, že jsem se kýženého klidu nedočkala, ale tohle byl silný kalibr i pro mého osobního kritika. Tentokrát si netroufl a byl zticha. Rozumně usoudil, že někdy je lepší nechat věcem volný průběh a nemá smysl je řešit tam, kde převládá síla arogance, hlouposti a neomalenosti. A ve světle vývoje se pak i původní problém může jevit podstatně jinak.

Vlastně, o co potom jde? Není důležitější, že si maminka se svojí holčičkou povídá, že se jí věnuje, že jí zajímá, na co se ptá a co chce vědět, než to, jestli jí třeba opomněla sundat boty? Viděla jsem v tom stejném vlaku i jiné situace, kdy to bylo o stejných botkách na sedadle, stejném brebentění, ale pro maminku byl důležitější mobil u ucha. Přemítala jsem a snažila se kouknout trochu hlouběji, pod povrch.

Moc dlouho jsem hloubat nemusela. Na příští zastávce obě vystoupily. Holčička radostně seskočila a s veselým povídáním o babičce, které se nemůže dočkat poskakovala do uličky. A maminka sáhla do tašky a pečlivě vlhkým ubrouskem sedačku otřela.

Moje přemítání bylo vyřešeno, jen jsem zírala. A hluboce jsem děkovala sama sobě, že jsem se nenechala vyhecovat tím prudičem v sobě a nebojovala jsem za pravdu, spravedlnost, výchovu cizích dětí a vůbec za něco, do čeho mi vlastně úplně nic v tuto chvíli nebylo.






Žádné komentáře:

Okomentovat