To nemůžeš!

Byla jsem té mamince, která se tak pečlivě věnovala své ratolesti, vděčná. Její soustředěná péče, vnímavé směrování a neustálé vedení, mě zastavilo ve spěšné chůzi kolem pískoviště a dětských prolézaček. Se zájmem a zvědavostí jsem si sedla na lavičku a jen jsem pozorovala, poslouchala a vnímala.

Šikovný klučina, normální, přiměřeně živé dítě, školák, jak prozradil školní batoh položený v trávě, s přirozenou radostí z pohybu, který určitě vítal po dopoledni stráveném ve školní lavici, prostě normálně běhal a chtěl vyzkoušet, na co tam ta dětská udělátka vlastně jsou a co se na nic dá dělat.

„Vojto, dej pozor, ať nespadneš!“, volala maminka, sotva se vydal k dětskému kolotoči. Proboha, kam by padal, vždyť se točí jak šnek a je pár centimetrů nad zemí, dumala jsem.

„Drž se a toč se pomalu,“ přispěchala mamča s další radou. Vojta se zastavil, váhavě si sedl na kolotoč, párkrát se odrazil, trochu se pootočil, ani se vlastně nedržel. Nestálo to za to, šnečí tempo nehrozilo žádným nebezpečím a tak nějak to z dálky vypadalo, že ho celý kolotoč najednou přestal bavit.

S nadějí se rozběhl ke klouzačce, hbitě vyšplhal po schůdkách a s radostí sjel dolů. A s uspokojeným výrazem ve své milé klučičí tváři hodlal tu fajn zábavu zopakovat.

„Tak už jen jednou, ať si neroztrháš kalhoty,“ objevila se v blízkosti starostlivá matka a odborně rukou testovala povrch klouzačky, jestli je dost fajnový pro Vojtovy normální džíny. Asi se jí nezdál patřičně vyhlazený, takže je na nad slunce jasné, že výdrž kalhot je nade vše důležitější než spokojenost, odreagování a zábava vlastního dítěte.

Zírala jsem střídavě na přepečlivou mamču a na Vojtu. Mamča na první kouknutí vypadala celkem normálně, tak jsem si to nemohla nějak srovnat. Zarazilo mě trochu, že Vojta vůbec nesmlouval, nezkoušel maminku ukecat, neodporoval. Prostě sjel naposled tu kalhotám nebezpečnou klouzačku, ještě rukou zodpovědně zkontroloval, jestli na zadku opravdu náhodou není něco, co tam nemá být a s nadějí se rozhlížel kolem.

Zkoumal snad, co ještě zbývá za atrakci, kterou nevyzkoušel? Která bude vhodná? Pro koho ? Zřejmě pro maminku, domyslela jsem si a čekala jsem, jak to celé dopadne. Pořád ještě na klučinovi byla vidět určitá živost a hravost, touha po ventilu, radosti.

Lezecká stěna, lanové centrum, houpací kladina nebo provazová houpačka? Sázela jsem se sama se sebou. Maminka byla zabraná do svého mobilu, který zřejmě představoval momentálně ten nejdůležitější bod vesmíru. No tak, je jasné, že případná esemeska nebo novinky ze světa či dění na facebooku zrovna mají prioritu. Na vlastní dítě pak už je stačí zahalekat, křiknout, případně vydat nějaký ten zákaz či příkaz, o jeden víc nebo míň, na tom snad už nesejde.

Vojta spokojeně visel v provazech lanového centra, šikovně šplhal jako opička, dovedně přeskakoval z jedné strany na druhou a čerta se staral o svou garderóbu, tenisky, špinavé ruce a další zbytečnosti. Několikrát vyzkoušel, jak se báječně provléknout nastraženou smyčkou, jak se krásně zhoupnout na volném laně a jak se pověsit a koukat na svět hlavou dolů.

Dobře jsem se bavila. Potěšilo mě, že je Vojta celkem v pohodě a když „má volno“, dokáže si vyhovět, zabavit se, otevřít ventil a myslet si své.

Mobilová matka si zřejmě dala pauzu, nebo čekala snad na nějakou odpověď či další novinku, vzhlédla a když zjistila, co její syn provozuje, přidala na síle:

„Okamžitě slez dolů. To nemůžeš, lézt tak vysoko, něco se ti stane. Z té výšky si můžeš i něco zlomit, to by byla hrůza!“ Už skoro ječela a dodala:

„Nikdo ti to nedovolil, ani jsi se mě nezeptal, tak tam nemáš co dělat!“

Nemůžeš, nedovolil, nezeptal, něco se ti stane, hrůza ! Parádní podpora Vojtova sebevědomí do budoucna! Budu jen doufat, že si svůj současný dětský nadhled dokáže udržet i dál a proklamace své maminky bude brát ve stylu hrachu a jeho stěny.

Jeho výraz tomu nasvědčoval. I přes ty jednoznačné výkřiky, zákazy a příkazy, pomalu a spokojeně slezl, došel k mamince, z batohu vyndal svačinu a s chutí se do ní pustil. Mamča na něj zběžně koukla, zřejmě v klidu, že aktuálně nehrozí ani újma na zdraví či garderóbě a pokračovala dál ve své mobilní aktivitě. Ideální to samozřejmě není, ale já s nimi nebydlím, tak dál nemůžu soudit.

A proč jsem té mamince vděčná? Přemítala jsem, kolik NEMŮŽEŠ, NESMÍŠ, NEDOKÁŽEŠ, NEZVLÁDNEŠ, NEDOVOLILA a podobných „tvořivých“ přikázání jsem slyšela já jako dítě. Určitě mnoho. A že jsou ve mně otištěny doposud, je jisté. Je také jisté, že mi stále znepříjemňují život a derou se na povrch tehdy, když o ně stojím co nejmíň.

Najednou, když jsem viděla v přímém přenosu, jak vznikají, mi přišlo, že přeci tahle přikázání, programy, vzorce, ať už se jim říká jakkoli, třeba nejsou tak strašná. Strašáka z nich udělala míra zvyku, sílu jim dalo zažité používání, jejich bublina je nafouknutá domněnkou, že to jinak nejde.

A co když je to jinak? Pomalu, po kouskách zkoušet míru zvyku rozpouštět, sílu používání ubírat a bublinu domněnky prostě propíchnout. Strašáka nechat strašákovat, on to stejně jinak neumí a bude tady vždycky. Tak ať si dělá to, co umí, ale bez mé pozornosti, ať si zkrátka trhne.

Krásná představa. A proč ne? Že už jsem to zkoušela mnohokrát. No jasně a kdo říká, že úplně bez úspěchu? No přeci ten hloupý STRAŠÁK! A jeho názor bude takový vždycky. Takže klídek, platí nevzdávat, zkoušet. I pidi změna je vidět a cítit.

Většinou tehdy, když si myslím, že se vůbec žádná změna neděje.


Žádné komentáře:

Okomentovat