Ty citlivko!


Říkali mi, když jsem byla malá. Bylo to roztomilé a milé. Tehdy, ve školce, jsem to brala. Většinou následovalo pohlazení, utření slziček, ještě pár vzlyků a zase bylo veselo. Třeba ne úplně, třeba ne hned, ale za chvíli určitě. Stačilo mi málo a už jsem měla slzy na krajíčku. Kvůli blbostem, obyčejným věcem, jednoduchostem, které ostatní děti snad ani nevnímaly. Nešikovně rozlitý čaj, natržené tepláky, odhozený věneček z pampelišek, mrtvý čmelák.

„Neřvi!“ Slýchala jsem na základce. To už taková idyla nebyla. Citlivka jsem byla stále, ale s jiným titulem. Uřvaná holka, co nic nevydrží. Vlastně to nebylo jen ve škole. Citlivka zmizela i doma. Ne sice úplně, ale s narůstajícími nároky a s postupem do vyšších tříd, jsem jaksi na citlivost ztratila nárok. Jenže co s tím? Natržené tepláky zmizely, objevily se jakési známky, dětská rivalita, pocit vlastní odlišnosti a logicky nedostatečnosti. Kdybych aspoň fakt neměla furt slzy na krajíčku! Mrtví čmeláci a použité věnečky tu obrazně i doslova byli se mnou pořád. A k tomu vnitřní zmatek a spoustu otázek. Vážně, proč já vlastně hned bulím? Proč to ostatní nedělají? Jak to mají a jak to dělají, že to nedělají? Nechci brečet!

A bylo vymalováno. Teď už vím, jaké jsem sama sobě dávala signály prostou větou: Nechci a nebudu brečet. Jenže tehdy jsem byla odhodlaná NEŘVAT, NEBREČET a být silná jako ostatní. Dokonale jsem se zasekla a doteď cítím dusivý tlak na hrudi a v krku z toho, jak jsem se snažila být SILNÁ.

„Vona je fakt vadná“, provázelo mě na gymplu. Evidentně jsem silná být nevydržela a vlastní citlivost mě dohnala i tady. To, co ostatní přešli tu bez mrknutí oka, tu s jemným pomrknutím, záleželo na situaci, já jsem víc či míň zřetelně zase obrečela. A vadná jsem si připadala na tisíc procent. A ztracená, opuštěná, k ničemu. Tak proč by nenapochodoval strach, úzkost a totální ztráta sebevědomí.

K čemu mi sakra je ta zatracená citlivost? Opuštěný věnečky a ztracený čmeláci? Co mám dělat s těma strachama, s ohromnou vlastní nedůvěrou a příšernou úzkostí, že jsem jiná ?

Kdyby mi někdo tehdy řekl, že mi bude trvat tak dlouho, než na to přijdu, považovala bych ho za cvoka a asi bych to zabalila. Naštěstí se to nestalo, i když s tím balením bych tak nevykřikovala :-).
Ono s takovým nastavením není radno jen tak běhat po světě. Jde to, ale blbě a není to jednoduchý. A když to rvete silou, protože to jinak neumíte, logicky vás to vypne.

A takový black out už stojí za to a moc na výběr nedává. Buď si všimneš, že dostáváš šanci nebo fakt balíš. A to se mi nechtělo.

Začala jsem ji vnímat. Vlastní abnormální citlivost. A ptám se, pořád se ptám, odkud zrovna je a co pro ni můžu udělat. Muvím s ní. A hlavně, hlavně ji nechávám, ať si jde svou cestou. Učím se, že je v pořádku, že brečím často. Zdánlivě kvůli kravině. Nikdy TO není kravina. Je trochu nepohodlný, když se mi chce brečet v práci. I tak to zvládám. Pořád platí, že to, co jiný přejde jako nic a vůbec se tím nezabývá, mně vhání slzy do očí.

Jenže už vím, o čem to je a to mi pomáhá, dává sílu, vlastně léčí. Už se směju tomu, že podobné stavy se medicínsky nálepkují jako úzkostná porucha a taky jsem slyšela verzi: úzkostná hysterka. Houby porucha, houby hysterka.

Bolavá zraněná duše. Opuštěná a ztracená. Nevím proč a už to vědět nepotřebuju, ani nechci. Nechci se hrabat v minulosti a dávných časech. Jen spolu jsme a když se bojím, brečím, je mi smutno a co já vím, co všechno....., jen spolu jsme. Když mě bolí záda, aby nebolela :-), jen spolu jsme. Někdy to nejde tak lehce, vztekám se a lituju se. Taky mívám strach a to pak potřebuju, aby mně někdo pomohl, utěšil, dodal odvahu. Plácám se v tom, ale už to nebývá tak často a tak dlouho. Hurá!

Nějak vím, že to tak spolu máme na furt. Jen ta intenzita slábne a víc si rozumíme. Po kouskách, po kapkách.....A taky si nějak všímám, že sama sobě víc rozumím, to teda koukám! Už si nepřipadám tak vadná a jiná. Učím se být svoje.....

Věnečky a čmeláci fungují pořád a s nimi milion dalších věcí. Moje milá citlivosti, vítej! Začínám vnímat ŽIVOT! Nikdy není pozdě :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat