Když hraje symfoňák

Je to paráda. Jednotlivé nástroje nádherně ladí, komunikují spolu, společně pod vedením pana dirigenta kouzlí melodii, která tají dech, uklidňuje věčně neklidnou mysl, hladí duši a odnáší nás do zasloužených vod jedinečného prožitku.

Sedíme v sále, svátečně oblečeni, noříme se do pomalu převládající atmosféry harmonie, klidu a zároveň autentického a právě teď probíhajícího koncertu. Jsme ovlivněni vším, co se právě okolo děje, ale současně máme možnost nechat se unášet souzněním početných a rozmanitých hudebních nástrojů. Jeden každý z nich má vlastní svébytný zvuk, nezaměnitelný mezi ostatními.

Kdybychom nakoukli na zkoušku, kde se každý hráč rozehrává, hladí zrovna ten svůj vlastní nástroj, viděli a slyšeli bychom něco jiného. Vnímali bychom jen kousek, jednu, dvě či více malých soukromých souher mezi hráčem a jeho nástrojem. I to stojí za to. I takové souzvuky jsou ladné, milé a přátelské.

Výsledkem těchto drobných meziher je večerní skvost, kdy zapomínáme na vše, co v tu chvíli není podstatné a máme možnost dovolit sami sobě vlastní naladění, cítění a naplnění až tam, kde je nám milo a bezpečno.

A tak přemýšlím a zkouším dívat se kolem sebe, dívat se na život, na lidi, na události a na vše, co kolem mne a taky v mně probíhá, právě jako na ten symfoňák. Nebo třeba rokovou kapelu, jak je komu libo. Já jsem spíš romantik a cíťa, ráda se občas slavnostně obleču a sednu do „sametu“, ale ono je to v principu jedno.

A najednou vnímám, že si vlastně mohu připadat jako jeden z hráčů toho skvělého orchestru. Nemám snad svůj vlastní nástroj, který mohu také rozehrát? A co je vlastně tím nástrojem? Asi něco ve mně, někde uprostřed hrudi, kde bývá někdy teskno, jindy fajn. Nemám snad šanci si zkoušet své soukromé souhry, ladění, hledání. Odkrývat tajemno, možnosti a schopnosti, které jsou zatím skryty, ale nemusí tomu tak být navždy?

Kolik chvil, minut, hodin a dní věnuje každý hráč cvičení a jak dlouho trvá, než se stane mistrem, hodným hrát v sále takovém tělese? Nevím, asi hodně. Ale když chce, má touhu, přání, cit, píli a vytrvalost, povede se mu to.

Mám vlastně kliku. Každý z nás ji má. My už jsme součástí toho velkého, silného, mnohohlasého a všudypřítomného orchestru. Nemusíme se snažit, mít nervy, procházet konkurzy. Není třeba se někam honit, pilně cvičit a pilovat etudy.

Stačí vnímat svůj nástroj a nechat se vést vlastním Dirigentem. Oba vědí, kam nás dovedou, jaký part je pro nás nejvhodnější, které sólo nám patří a kdy je lépe jen být součástí celé harmonie a nechat se unášet tou souhrou. Nemusíme se srovnávat, napodobovat jiné nástroje a jejich party. To bychom hráli kočičinec a harmonie by byla fuč.

Jednoduše se mi to píše :-). Sama vím, jak to někdy skřípe a co přináší pokukování k sousedovi a zkoumání, jak to on má? Není to třeba lepší, onačejší? Jsem dost dobrá, zvládnu to? Co má on, co já ne?

Ale no tak! Honem zpátky k symfoňáku! I když v něm hrají třeba troje housle, každý nástroj je jiný a je v rukou jiného hráče!

Pomáhá to. Zklidním se, pomyslím na Dirigenta a pomalu se vrátím tam, doprostřed hrudi. To je jiná káva. Je moje a sousedovi přenechám opravdu ráda tu jeho. Dneska je ta moje možná hodně hořká a ta nejčernější.

Příště si to možná vyměníme, možná ne. Ve svém oblíbeném hrníčku mám hořký, horký a černý kafe ráda. Vypiju ho s chutí a v klidu vyčkám.

Symfoňák spolu s Dirigentem mě v tom nenechají a já vím, že dřív nebo později mi nabídnou třeba sladkou čokoládu, medový čaj nebo jen tu krásnou melodii. Už se těším a učím se jim do toho moc nekecat.



Žádné komentáře:

Okomentovat